تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 18:39
21 بازدید
کد خبر : 3713

تحلیلی در باب اجرای طرح حجاب و عفاف «نور»؛

الناز طاهری

شکاف مردم و حاکمیت، آفت اصلی طرح‌های غیرکارشناسی

شکاف مردم و حاکمیت، آفت اصلی طرح‌های غیرکارشناسی
چندروز پیش وقتی جمهوری اسلامی ایران در اقدامی قاطع و محکم به تجاوز رژیم صهیونیستی پاسخ داد، تمام ایرانیان اعم از آن‌هایی که منتقد وضع موجودند یا طرفدار پر و پا قرص دولت و حاکمیت، شب تا صبح را به شعف و شادی گذراندند.

 

همین موضع نظامی و بی‌نظیر ایران در قبال زیاده‌خواهی و تجاوز رژیم منحوس صهیونستی، باعث به وجود آمدن اتحادی بی‌سابقه بین ایرانیان شد. اگر واکنش مردم در شبکه‌های اجتماعی را در نظر بگیریم، همه فارغ از جناح‌ها و مرزبندی‌های سیاسی، هم خوشحال بودند و هم قاطعیت مقامات کشورمان را تحسین می‌کردند.

 

درست در همین ایام، طرح مقابله با بی‌حجابی و بدحجابی موسوم به «نور» در سراسر کشور آغاز شد. طرحی که در آن، ماموران نیروی انتظامی به تذکر یا اعمال قانون افراد بی‌حجاب می‌پردازند.

 

برخلاف آنچه در پی پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی شاهد بودیم، این‌بار به یک‌باره کاربران شبکه‌های اجتماعی و کل مردم ایران به دو دسته موافقان و مخالفان تقسیم شدند؛ عده‌ای از اینکه بالاخره با بی‌بندوباری و بی‌حجابی برخورد می‌شود اعلام رضایت و خوشنودی کردند و عده‌ای دیگر از این نوع برخورد ناراضی بودند و گفتند: «نمی‌توان با زور و تهدید مردم را به رعایت حجاب وادار کرد.»

 

در باب همین قضیه، توجه به دو موضوع بسیار ضروری به نظر می‌رسد: اینکه چرا همواره پس از به وجود آمدن یک اتحاد ملی، مسئولان ما با اجرای چنین طرح‌های غیرکارشناسانه‌ای، دوباره بین مردم و حاکمیت شکاف ایجاد می‌کنند؟

 

از طرفی دیگر نمی‌توان کتمان کرد که تلاش چهل و چندساله برای ترویج حجاب با اعمال قانون، آنچنان راه‌گشا نبوده است؛ پس آیا زمان آن نرسیده که به فکر تحکیم باورهای دینی مردم باشیم؟

 

منظور از تحکیم باورهای دینی، این است که مردم کشورمان به مرور زمان به خاطر عملکرد نادرست برخی از مسئولان که همواره اقدامات غیرقانونی‌شان را پشت مظاهر دینی پنهان می‌کنند، نسبت به دین و رعایت مسائل دینی بی‌تفاوت شده‌اند و گاهی اوقات همین دختران و زنان جوان، به خاطر اینکه ابزار دیگری برای اعلام نارضایتی و انتقاد خود از عملکرد مسئولان ندارند، تلاش می‌‎کنند با عدم رعایت حجاب نسبت به وضع موجود انتقاد کنند.

 

همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز بارها تاکید کرده‌اند، همین دختران و زنان ضعیف‌الحجاب نیز فرزندان همین سرزمین هستند و از اعتقادات عمیق دینی برخوردارند، پس باید نوع دعوت فرزندان‌مان به حجاب نیز با مهر و عطوفت و اقدامات اساسی و زیرساختی همراه باشد تا به نتیجه برسد. مطمئن باشید که اگر همین مردم حلاوت عدالت را به معنای واقعی آن بچشند، بی‌آنکه کسی گوشزد کند، دوباره خود را ملزم به رعایت مسائل دینی خواهند دانست.

 

شما هم با هم‌رسانی و اشتراک مطالب، هم‌مسیر #سفیران_سر_ایران در آگاهی باشید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

فرهنگی

اخبار سیاسی