تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 12:50
16 بازدید
کد خبر : 4112

الناز طاهری

اعتبارات عمرانی فرهنگ استان آذربایجان شرقی نسبت به دو سال گذشته ۷ برابر شده است.

اعتبارات عمرانی فرهنگ استان آذربایجان شرقی نسبت به دو سال گذشته ۷ برابر شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تبیینی عملکرد سه ساله دولت مردمی با عنوان رسم خدمت که با حضور خبرنگاران رسانه‌های استان در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد، گفت: اعتبارات عمرانی فرهنگ استان آذربایجان شرقی نسبت به دو سال گذشته ۷ برابر شده است.

 

“سیدمحمدحسین بلاغی” گفت: در دولت مردمی شهید رئیسی جایگاه فرهنگ در توسعه متوازن تقویت و بر مردمی سازی فرهنگ تاکید شد.

 

وی با اشاره به برخی بیانات رهبر معظم انقلاب دررابطه با فرهنگ، کلان محورهای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ در دولت مردمی را شامل تعالی فرهنگ، پیشرانی فرهنگ، مردمی سازی فرهنگ، توسعه متوازن فرهنگی و عدالت فرهنگی عنوان کرد.

 

بلاغی گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۲ کلان پروژه را به بخش خصوصی واگذار کردیم که در این راستا ضریب مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اداره کل ارشاد استان به بالای ۸۰ درصد افزایش یافته است.

 

وی به میزان اعتبارات هزینه‌ای و فرهنگی و اعتبار ابلاغی فرهنگی اداره کل اشاره کرد و گفت:در حال حاضر در سطح استان ۵۸ هزار مترمربع فضای در حال بهره‌برداری و ۳۹ هزار مترمربع در قالب ۸ پروژه در حال احداث داریم که سه پروژه، پروژه ملی است.

 

وی با اشاره به پیشرفت طرح مقبره‌الشعرا و تکمیل بخشی از آن گفت:‌ اعتبارات مقبره‌الشعرا هفت برابر شده و ۷۱ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه هزینه شده و باز هم هزینه خواهد شد.

 

بلاغی همچنین از ۹ برابر شدن اعتبار فرهنگی ابلاغی استان از وزارتخانه در دو سال گذشته خبر داد و گفت: این اعتبار از ۷۳۰ میلیون تومان به ۱۳ میلیارد تومان رسیده است.

 

وی گفت: در سال جاری و در راستای تمرکز زدایی ۵۰ میلیارد تومان به ۴ پروژه شهرستانی در آذرشهر،‌ملکان، کلیبر و هشترود اختصاص یافته است که بر این اساس پروژه‌های آذرشهر و ملکان به اتمام رسیده و پروژه‌های کلیبر و هشترود به بالای ۸۰ درصد پیشرفت خواهند رسید.

 

وی در ادامه به افزایش ۶۳ درصد اجرای نمایش، افزایش ۴۷ درصد تماشاگر تئاتر اشاره کرد و گفت: این رقم بیشترین تعداد در سال‌های پس از انقلاب است که به ثبت رسید.

 

بلاغی همچنین به افزایش ۱۰۰ درصد رشد اجرای صحنه ای موسیقی، افزایش ۲۰ درصد افزایش آموزشگاههای آزاد هنری، افزایش سالن‌های سینما،‌افزایش ۸۱ درصدی تولید فیلم،افزایش بیش از ۱۰۷ درصد تماشای فیلم، افزایش فروش فیلم از ۹ میلیارد به ۲۷ میلیارد،‌افزایش پذیرش در صندوق اعتباری هنر و …. اشاره کرد.

 

وی اعلام کرد: فیلم‌های تولیدی توسط هنرمندان استان در سال گذشته ۸۱ درصد و تماشاگران سینما نیز ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

 

وی با بیان اینکه استقبال از برنامه‌های موسیقی در این بازه زمانی ۵۵ درصد افزایش داشته و به ۳۱۱ هزار نفر رسیده است، اظهار کرد: البته در آمار یاد شده بیش از پنج هزار و ۵۰۰ اجرای موسیقی سفره خانه‌ای لحاظ نشده است. تعداد اجرای موسیقی در استان بیش از ۲ برابر شده و بعد از تهران، بیشترین تعداد اجرا را داریم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از افزایش هشت درصدی آموزشگاه‌های هنر در استان خبر داد و در ادامه گفت: ۱۰ شهرستان استان دارای سینما هستند و در تلاش هستیم تا ۶ شهرستان دیگر را نیز مجهز به سالن سینما کنیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تعداد رسانه‌های استان را ۵۸۲ عنوان و تعداد روزنامه‌های در حال انتشار استان را ۱۹ عنوان برشمرد و گفت: از ظرفیت رسانه‌ای خوبی در سطح استان برخوردار هستیم .

 

وی برگزاری نمایشگاه کتاب و رسانه را از نقاط قوت فعالیت های حوزه فرهنگ و ادب و رسانه عنوان کرد.

 

بلاغی همچنین از افتتاح هنرستان شماره دو هنرهای زیبای کوثر در سال جاری خبر داد .

 

وی در ادامه به اجرای طرح محیا در سال گذشته اشاره کرد و تصریح کرد: امسال نیز قرارگاه شهیدآوینی برای فعالیتهای فرهنگی در جبهه فرهنگی انقلاب تنظیم شده که برای تقویت بنیه فرهنگی هنری علی‌الخصوص در شهرستان ها اقدامات خوبی انجام شده است.

 

بلاغی فعالیت مرکز روایت آذربایجان، مرکز رشد هنر انقلاب و فرهنگسرای حجاب را از دیگر فعالیتهای شاخص این اداره کل عنوان کرد.

 

گفتنی است سلسله نشست‌های تبیینی عملکرد دولت مردمی با عنوان رسم خدمت در تداوم سلسله نشست‌های هفته دولت سال گذشته به نام به سوی قله از تاریخ ۱۶ تا ۲۲ خردادماه در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

فرهنگی

اخبار سیاسی