تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 شهریور 1402 - 14:06
40 بازدید
کد خبر : 2002

اکبر فتحی

الناز طاهری

اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان با هدف کاهش میزان آب مصرفی در حوزه کشاورزی

اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان با هدف کاهش میزان آب مصرفی در حوزه کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان با هدف کاهش میزان آب مصرفی در حوزه کشاورزی خبر داد. 

اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان با هدف کاهش میزان آب مصرفی در حوزه کشاورزی

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان با هدف کاهش میزان آب مصرفی در حوزه کشاورزی خبر داد.

اکبر فتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان با هدف کاهش میزان آب مصرفی در حوزه کشاورزی خبر داد و افزود: ۵۰ درصد اراضی که در حوضه دریاچه ارومیه به صورت آبی کشت شده، تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار گرفته‌اند اما ضروری است که همه اراضی کشاورزی تحت پوشش این قرار بگیرند و در تلاشیم تا استفاده از این سامانه‌ها را اجباری کنیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در خصوص افزایش ۸۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال گذشته با بیان اینکه این افزایش حاصل اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهاست که هم کشاورزی حفاظتی در آن رعایت شده است و هم از نظر تغذیه، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، کارشناسان در کنار کشاورزان قرارگرفته‌اند که حاصل آن حرکت به سمت خودکفائی در حوزه تولید گندم بود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: طرح جهش تولید مختص گندم نیست بلکه در خصوص سایر محصولاتی که به ‌صورت دیم کشته می‌شود از قبیل حبوبات و علوفه‌های دامی نیز اجرا شده است که در حوزه تأمین نهاده‌های دامی و علوفه موردنیاز دام‌های استان نیز مؤثر بوده است.

 

فتحی ادامه داد:عمدتا هم مصرف گوشت قرمز و هم گوشت ماهی کمتر شده است، اما مصرف گوشت مرغ زیاد شده است؛ از این‌رو باید قدرت خرید مردم افزایش یابد هرچند با وجود افزایش گوشت ماهی، با اینکه قبلا مازاد تولید داشتیم ولی الآن مازد تولید نداریم و مصرف سرانه به ۹ کیلو رسیده است و سال به سال در حال افزایش می‌باشد.

 

اکبر فتحی ادامه داد: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در استان آذربایجان شرقی یک اقدام مناسب و بی سابقه در سطح کشور انجام گرفت که ۱۸۷ دستگاه کمباین در طول یکسال با پشتیبانی بانک کشاورزی و کشاورزان خریداری شده است که در ضریب افزایش مکانیزاسیون کشاورزی از متوسط کشاورزی مطلوب تر باشد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان با هدف کاهش میزان آب مصرفی در حوزه کشاورزی خبر داد و افزود: ۵۰ درصد اراضی که در حوضه دریاچه ارومیه به صورت آبی کشت شده، تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار گرفته‌اند اما ضروری است که همه اراضی کشاورزی تحت پوشش این قرار بگیرند و در تلاشیم تا استفاده از این سامانه‌ها را اجباری کنیم.

 

وی گفت: در محصولات آبی به میزان آب مشخص است، ما جای آبی محض در استان کم داریم و عمدتا نیمه آبی است.

 

فتحی یادآور شد: با فنس‌کشی هیچ کسی مخالف نیست اگر واقعا برق برای اجرای سیستم آبیاری لازم است ما مشکلی نداریم اما موضوع این درخواست کنندگان ویلا و خانه باغ درخواست ساخت خانه باغ است و برای خانه باغ نیاز به قانون است که برای زیر یک هکتار نمی‌توان اجازه داد از این رو دچار تناقض می‌شویم که عده‌ای می‌گویند جلوی رشد قارچ گونه ویلاها را بگیرید و عده‌ای می‌گویند چرا آب و برق این ویلاها را تامین نمی‌‌کنید.

 

وی بیان کرد: موضوع کمبود آرد را حل کردیم، با توجه به افزایش سهمیه و نظارت بازرسی این مشکل تا حدودی حل شده است و دیگر شاهد این صف‌ها نیستیم.

 

وی افزود: در حوزه گلخانه ها در طول یکسال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هکتار به میزان گلخانه های استان اضافه شده و بیش از ۱۰۰۰ هکتار در دست اجراست.

 

فتحی افزود : یکی از ایرادات کشاورزی طبق نظریه کارشناسان عدم وجود الگوی کشت می باشد که از ابتدای سال به صورت رسمی ابلاغ گردیده و به تفکیک هر استان نوع محصول کشت مشخص شده و در اختیار کشاورزان بر اساس الگوی اقلیمی و کشت تدوین و قرار داده شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

فرهنگی

اخبار سیاسی