تاریخ انتشار : شنبه 13 خرداد 1402 - 21:48
22 بازدید
کد خبر : 1216

عرفان متجلی در سروده های امام بیدارگرانه است

عرفان متجلی در سروده های امام بیدارگرانه است

به گزارش تبریز قدیم به نقل ازفارس به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم امشب در شب شعر ” در سوگ آفتاب” که به مناسبت ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) و با حضور شعرا و ادبا برگزار شد با قرائت ابیاتی از اشعار امام (ره)

به گزارش تبریز قدیم به نقل ازفارس

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم امشب در شب شعر ” در سوگ آفتاب” که به مناسبت ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) و با حضور شعرا و ادبا برگزار شد با قرائت ابیاتی از اشعار امام (ره) اظهار کرد: پس از ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران و انتشار یکی از اشعار ایشان مردم برای اولین بار با یکی دیگر از ابعاد شخصیتی امام که شعر و شاعری است آشنا شدند. انتشار این غزل عرفانی جامعه ی ادبی و ارادتمندان امام (ره) را به شدت به وجد آورد، به نحوی که اقبال و استقبال از این غزل بیش از حد تصور بود و شاعران بسیاری به استقبال از این شعر، ابیاتی را سرودند.

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) از میان تمام شاعران به حافظ و سعدی دو شاعر بزرگ ایران ارادتی خاص داشت و نشانه این ارادت اشعاری است که در استقبال از غزلیات این دو شاعر بزرگ سروده  است.

آل هاشم تصریح کرد: با یک مرور اجمالی در اشعار امام (ره) اهالی ادب درمی یابند که اشعار ایشان عرفانی و معنوی است و ذهن و زبان امام (ره) در عرصه شعر و شاعری متاثر از شاعران سبک عراقی بخصوص سنایی، عطار، مولانا، سعدی و حافظ است.

 عرفان متجلی در سروده های امام بیدارگرانه و  مبتنی بر آموزه های وحیانی و قرآنی است

نماینده ولی فقیه در استان گفت: عرفان متجلی در سروده های امام رضوان الله  اسلامی،  بیدارگرانه و  مبتنی بر آموزه های وحیانی و قرآنی است که انسان را به صراط مستقیم، توحید و رستگاری هدایت می کند.

وی تاکید کرد: شعر برای امام خمینی (ره) دریچه ای بود که می توانست از آن به عالم و آدم بنگرد و یا تماشاگران را از این دریچه به دنیای عرفانی راه دهد. شعر امام بازترین پنجره به دنیای عرفانی وی است وایشان در نثر و نطق مفاهیم و مسائل عرفانی را بسیار مطرح کرده اند .

امام جمعه تبریز گفت: شعر زبانی با ظرفیت و توانا برای بازگویی مفاهیم عالی عرفانی بوده و ایشان این قابلیت را به استخدام بیان یافته های اشراقی گرفته بودند و شعر برای امام قالب خوبی برای بازگویی مفاهیم بلند شهودی تلقی می شد.

وی افزود: مهمترین منبع شعر امام (ره) شخصیت ایشان است و در این راستا نباید فقط به کتب اصطلاحات مراجعه کنیم بلکه باید به این سمت دریچه ای بگشاییم و شخصیت جامع الاطراف ایشان را ببینیم و شعر امام را خوب درک کنیم و دراین میان کسانی در کسب عرفان امام موفق تر خواهند بود که خود ملتزم به عرفان عملی باشند و دستی و دلی گداخته از عرفان در جیب و جان داشته باشند.

 آل هاشم خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) از شعر نه به عنوان هدف بلکه به عنوان فرصتی برای بیان حقایق و ظرایف عرفانی بهره می برد.

وی در ادامه به آیین رونمایی از کتاب خوشنویسی شده اشعار امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: کاری که این هنرمند خوشنویس انجام داده بار دیگر ثابت می کند که ادبیات و خوشنویسی از دیرباز با هم عجین هستند و تعامل بین هنرمندان خوشنویس و شعر در اعتلا و بسط و گسترش این دو هنر بسیار تاثیرگذار بوده است و به عبارتی شعر را می توان یکی از بهترین مظهرهای خوشنویسی دانست  و ارتباط ادبیات و شعر یک ارتباط دوسویه و هم افزاست.

در این آیین همچنین دکتر ابراهیم اقبالی از اساتید ادبیات استان به شرح و بررسی اشعار امام خمینی (ره) پرداخته و مطالبی را پیرامون اشعار ایشان ارائه کرد.

در ادامه چند تن از شعرا به قرائت اشعار خود با محوریت ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران پرداختند و از دیوان اشعار امام (ره) که با مقدمه دکتر محمدعلی کی نژاد و توسط استاد جمال عباس زاده هنرمند خوشنویس استان تحریر شده  است رونمایی شد.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

منبع خبر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

فرهنگی

اخبار سیاسی